Prævention og vaginale gener

Vaginale gener kan være særdeles ubehagelige og påvirke både dit sexliv og din livskvalitet. Ofte kan årsagen være svær at finde, og nogle kvinder har større tendens til at udvikle gener end andre. Herunder følger nogle retningslinjer om, hvordan du kan forebygge vaginale gener, men her findes aldrig nogen garanti.

Hygiejne

Vaginal hygiejne kan bidrage til forebyggelse af vaginale gener. Især kan dårlige hygiejnevaner forårsage større skader end slet ingen hygiejne - det skyldes almindelig sæbe ogsulfos skrappe virkning. I stedet for at bruge sæbe, som kan beskadige hudens beskyttende overflade og give irritation, er det bedre at vælge et naturligt produkt, der indeholder blide ingredienser, der ikke påvirker pH-værdien i det intime område eller fjerner hudens beskyttende overflade. Vask dig kun med en intimvask en gang om dagen - hvis du får lyst til at bade mere end det, fx efter træning eller en varm dag, så brug rent vand. Husk, at det er nok at vaske dine intime dele med lunkent vand. Når du tørrer dig, så dup området blidt med et blødt, rent håndklæde. Hvis du er ude at rejse, eller du har menstruation og derfor har lyst til at opfriske dig flere gange om dagen, kan du bruge intimservietter.

Når du er på toilettet, så tør dig altid forfra og bagud - at gøre det i den modsatte retning kan overføre bakterier fra det anale område til vagina og resultere i en infektion.

Seksuel opførsel

At bruge prævention beskytter dig ikke kun mod at blive gravid - det er derfor, det er så vigtigt at bruge kondom under hele samlejet. Husk, at der er en højere risiko for bakteriel vaginose hos kvinder, som ofte skifter partner.

Brug tid nok på forspillet. Det er ikke kun for at skabe den rigtige stemning, men også for at sikre, at vagina fugtes tilstrækkeligt til at undgå gnidningsmodstand under indtrængning. Hvis du har problemer med vaginal tørhed, så brug et vaginalt fugtprodukt, så du både får et samleje uden smerter og samtidig forebygger vævsskader.

Bind og tamponer

Bind og tamponer bør skiftes hver 3. til 4. time for at undgå irritation forårsaget af den forlængede kontakt med menstruationsblodet i og uden for vagina. Det samme gælder trusseindlæg - selv om det kan synes den perfekte måde at holde dig frisk på dagen igennem, forhindrer de din hud i at ånde og øger risikoen for irritation og infektion. Hvis du bruger trusseindlæg til hverdag, så sørg for at skifte dem med nogle timers mellemrum.

Beklædning

Undgå stramtsiddende tøj som jeans, leggings eller shorts i længere perioder. Tøj, der sidder tæt til kroppen, og især når det ikke er lavet af naturmaterialer, forårsager gnidningsmodstand, varme og et forringet luftstrøm i intimområdet - hvilket alt sammen bidrager til at skabe de perfekte vilkår for mikrobevækst.

Samme gælder for valg af undertøj. Gå efter naturlige materialer som bomuld i stedet for syntetiske.

Hårfjerning

Når du har besluttet at barbere, vokse dig, bruge en hårfjerningscreme eller noget helt fjerde, er huden i intimområdet i risiko for at blive irriteret. Undgå ubehag ved at fugte huden inden behandlingen og brug et naturligt, lindrende produkt bagefter.

Andre tips

Undgå offentlige bade som svømmehaller, spabade, jacuzzis osv. Undgå også alle produkter (lotions, skumbade, vaginalsprays osv.), som indeholder sæbe eller sulfo, kemikalier, parfume, farvestoffer eller konserveringsmidler, som kan irritere eller skabe allergi.

Brug et produkt, der indeholder præbiotika, som forebyggelse, så snart symptomerne på vaginalt ubehag viser sig. Præbiotika fremmer væksten af gavnlige bakterier og hjælper med at bevare den sunde balance i skedens flora.


"Især kan dårlige hygiejnevaner forårsage større skader end slet ingen hygiejne - det skyldes almindelig sæbe og sulfos skrappe virkning."