Ydre ubehag i intimområdet

Man kan roligt sigt, at næsten alle kvinder har oplevet en eller anden form for ubehag i de intime dele - om det gælder irritation, vaginal kløe, hævelse, rødme, ømhed, sensitivitet, hæmorider eller mindre vævsskader. Disse problemer opstår, når huden ikke formår at modstå ydre, skadelige faktorer, eller ikke kan nå at komme sig, så skaden udvikler sig.

Mange forskellige faktorer kan forårsage vaginal irritation eller vævsskader i det sensitive intimområde:

  • sulfo eller vaskepulver
  • for hyppig vask
  • uegnede hygiejneprodukter, der fjerner det beskyttende lag fra hudens overflade, forstyrrer dens naturlige fugtende og blødgørende egenskaber og udsætter dine intime dele for skadelige bakterier og irritanter
  • gnidning forårsaget af stramtsiddende tøj eller af træning
  • menstruationsblod
  • samleje uden tilstrækkelig smøring
  • visse infektioner
  • overgangsalder og andre hormon-forandringer
  • bivirkninger af medicin
  • forstoppelse
  • graviditet (højere tryk i det intime område øger muligheden for anale fissurer og hæmorider)
  • det at føde

"It’s safe to say that almost every woman has experienced some kind of external intimate discomforts."


Sådan forebygges ydre ubehag i intimområdet

For at forbygge at disse problemer udvikler sig og for at mindske ubehaget, hvis du allerede oplever nogle af de nævnte symptomer, bør du:

  • Tillægge dig gode hygiejnevaner. Vask ikke området omkring vagina for ofte - at bruge vand eller et mildt renseprodukt til intimområdet uden sæbe eller sulfo er nok. Brug aldrig almindelig sæbe, sulfo eller produkter med skrappe kemikalier. Vælg milde produkter baseret på naturlige ingredienser med en sur pH-værdi. Det samme gælder intimservietter - vælg nogle, der er beregnet til brug i vaginalområdet, og som ikke indeholder skrappe kemikalier, farvestoffer eller parfume.
  • Undgå brug af stramme jeans, leggings, shorts eller syntetisk undertøj gennem længere tid. Denne type tøj øger temperaturen i intimområdet og forårsager mekanisk friktion; begge dele kan skade hudens overflade og skabe grobund for bakterier.
  • Skift trusseindlæg, bind og tampon hver 3-4 time, lige før du går i seng og så snart du vågner op om morgenen.
  • Brug uparfumeret og ufarvet toiletpapir. Tør dig altid forfra og bagud.
  • Når du fjerner hår i intimområdet, så vælg en fremgangsmåde, der ikke irriterer din hud. Fugt huden inden og brug et lindrende produkt efter for at forebygge irritation.
  • Når du tørrer dig, så brug altid et blødt og rent håndklæde. Dup blidt i stedet for at gnubbe.
  • Brug tid nok på forspillet og brug en vaginal fugtcreme eller glidecreme, hvis du oplever vaginal tørhed.
  • Undgå produkter, der indeholder parfume, farvestoffer, konserverings-midler og andre tilsætningsstoffer, der kan irritere den sarte hud i området omkring vagina.

Hvis du oplever symptomer i dine intime dele, så vælg naturlige produkter, der lindrer symptomerne og befordrer ophelingen af det beskadigede område.