Kan motion forårsage vaginalt ubehag?

Vi ved alle, at motion er vigtig for et godt helbred, så er det ikke ironisk at motion kan forårsage vaginalt ubehag? Træning kan skabe forhold, der forårsager vaginal irritation og tillade skadelige bakterier at trives. Hvis du oplever vaginalt ubehag under eller efter træning, skal du ikke bekymre dig. Nogle enkle ændringer kan gøre en stor forskel. Lad ikke vaginalt ubehag og irritation holde dig ude af gymnastiksalen!

Hvad er de almindelige årsager til motion relateret vaginalt ubehag?

Mange af os er bekendt med de ulemper ved friktion, tryk og fugt, som vores træning kan forårsage, men vi overser ofte det faktum, at disse kan påvirke vores vaginale helbred. Generel smerte i vulva-regionen, rødme, hævelse og kløe er almindelige vaginale irritationer forbundet med motion.

Disse typer af ubehag kan nemt være forårsaget af at have stramt, dårligt passende eller syntetisk træningslid, der fælder sved og fugt og kan forårsage tryk- og friktionsrelateret vaginal smerte. Hvis du laver aerobic, løber, jogger, cykler eller spinder, kan tøjet lægge pres på og gnide mod din vulva. Dette forårsager friktion, der kan beskadige og irritere den delikate hud i dit intime område.

Du kan mærke en stigning i vaginal udslip under eller efter træning. Dette er normalt, især hvis du bruger træningscykler eller sveder meget. Mange kvinder sveder tungt i kønsområdet, mens de træner. Hvis dit tøj ikke er elastisk eller er åndbart, indkapsler det fugten. Dette kan gøre irritation værre, hvilket skaber perfekte betingelser for en vaginal infektion

Vaginale svampe infektioner elsker varme og fugtige forhold. Hvis du har kløe og tykt, hvidt 'cottage cheese'-udflåd, har du sandsynligvis en svampeinfektion. Andre mikrobielle infektioner, såsom BV (bakteriel vaginose) kommer med tyndt gråligt udflåd og en dårlig, fiskeagtig lugt. Hvis du genkender disse symptomer, kan du nemt gøre noget - de kan nemt behandles med effektive selvplejeprodukter.

Med nogle få enkle ændringer og opmærksomhed på hygiejne før og efter træning, kan du undgå de fleste, om ikke alle disse almindelige træningsrelaterede vaginale sundhedsproblemer.

Gør disse enkle ændringer for at undgå træningsrelateret vaginalt ubehag

Brug det rigtige tøj til træning: Gennemgå din motion garderobe. Syntetiske, tætte leggings eller træningsbukser kan være din præference, men mange af disse ting er ikke lavet af åndbart stof og kan forårsage friktion under træning. Undgå at bære en thong og vælg bomuldsundertøj. Løst træningstøj lavet af naturlige materialer, der tillader fugt at undslippe og fordampe, er et bedre valg. Hvis du insisterer på en stram pasform - vælg en bomuldsmix eller et andet åndbart naturligt stof.

Hold det rent! Hvis det er muligt, bruser lige efter din træning. Hvis det ikke er muligt på gymnastiksalen, skal du forsigtigt vaske dit vaginale område og i det mindste skifte dit svedige tøj, trusser og bukser, inden du går ud eller hjem. Sørg altid for en god vaginal hygiejne til enhver tid.

Påfør en beskyttende creme eller balsam: Dette kan hjælpe med at undgå friktionsforbrændinger og chaffing i det intime område. Talkum pulver anbefales ikke længere. Et tyndt lag af fugtigehdscreme, som Vaseline gør et bedre arbejde. Påfør før træning. Efter din træning - især hvis du bruger en motionscykel - anvend en Multi-Gyn kompres for at give øjeblikkelig køleaflastning til dit eksterne, intime område.

Prøv noget andet: Cykling lægger pres på din vulva - så hvorfor ikke prøve nogle andre aktiviteter for at se, om din tilstand forbedres.

Undgå dine symptomer: Vaginal kløe eller irritation efter en hård træning er ikke usædvanlig. Hvis det varer ved, vent ikke på at det skal gå væk alene. Du kan få en bakteriel infektion.