Påvirker min kost min vaginale sundhed?

En afbalanceret kost er vigtig for alle aspekter af dit helbred. Din krop har brug for visse næringsstoffer for at fungere godt. Vaginal sundhed kan påvirkes af dårlig kost og gøre dig mere tilbøjelig til almindelige problemer relateret til dårlig immunfunktion. Hvad du spiser og drikker kan også påvirke din vaginas pH og kan bidrage til fugt eller tørhed. Hvis du er diabetiker eller har andre underliggende sundhedsproblemer, der kan påvirkes af, hvad du spiser og drikker, såsom fedme eller allergi overfor bestemte fødevaregrupper, er det vigtigt at kontrollere, hvad du skal tage med eller udelukke fra din kost i samråd med din læge

Hvilke fødevarer er gode for min vaginale sundhed?

Dit generelle helbred, herunder en god funktion af din vagina, understøttes bedst af en varieret og afbalanceret kost. Som en grundlæggende regel er det fornuftigt at følge standardretningslinjer, der anbefaler en kost rig på fibre, proteiner og essentielle næringsstoffer som vitaminer, mineraler og fedtsyrer. Du bør undgå eller alvorligt begrænse forarbejdede og fede, sukkerholdige kulhydrater i din daglige kost. Ernæringseksperter anbefaler ofte, at du spiser en 'regnbue' af fødevarer, hvilket indebærer mange forskellige farvede fødevarer i din diæt, f.eks. fra rød peber til blåbær. Dette skyldes, at den naturlige farve af fødevarer angiver høje niveauer af visse nyttige næringsstoffer og spiser et bredt spektrum af farver giver dig et godt udvalg af disse vigtige vitaminer og mineraler og holder din kost interessant og afbalanceret. Grøntsager, herunder bælgplanter såsom linser og bønner, korn og korn som quinoa og havre, nødder og frø er gode planteafledte kilder til fiber, protein og essentielle næringsstoffer

Lidt om sukker

At spise hele frugter giver dig en række vitaminer og mineraler og er den bedste måde at inkludere noget sukker på i din kost. Forarbejdede eller konserverede frugter og kun at drikke frugtsaft kan skabe en stigning i dit blodsukker niveau, fordi sukkeret absorberes hurtigt i din blodbane. Når du spiser hele frugten, herunder skrællen (når det er muligt) og kernehuset, hjælper fiber og næringsstoffer forsinkelsen af sukker i blodet, hvilket betyder, at blodsukkerniveauet sandsynligvis vil forblive mere stabilt. De er mindre tilbøjelige til at stige kraftigt og derefter kollidere. Nogle læger tror, at sukker kan gøre svampeproblemer værre. Hvis du har en tendens til svampeinfektioner, kan det være bedst at begrænse mængden af sukker i din kost.

Fem fødevarer der booster den vaginale sundhed

Yoghurt med levende eller aktive kulturer indeholder hjælpsomme bakterier, såsom lactobacilli, der kan bidrage til opretholdelsen af den sunde, lidt sure pH i din vagina.

Soja. Ud over at være en god kilde til protein og andre næringsstoffer til vegetariske og veganske kvinder indeholder sojamad som tofu, edamame og tempeh phytoøstrogener, der hjælper med at holde din vagina smurt og fungerer normalt. Undgå sojaprodukter, der forsøger at efterligne kødprodukter, fx: sojabønner, sojabacon osv. Disse har tendens til at være overforarbejdet og fulde af salt og andre usunde tilsætningsstoffer.

Avocados indeholder masser af hjælpsomme vitaminer og mineraler, såsom E-vitamin, der hjælper med at støtte vaginaens naturlige fugtgivende funktioner

Mandler og andre nødder og frø, der har et højt indhold af zink, er nyttige til at medtage i din kost. Zink er et vigtigt mineral i hormonproduktion og bidrager til et stærkt immunsystem.

Fødevarer du bør undgå

For meget af enhver form for mad, selv frugt, er ikke en god ide. Sørg for en varieret og afbalanceret kost. Meget forarbejdede fødevarer med højt indhold af salt, fedt og sukker; overdreven alkoholforbrug og for meget koffein bør undgås. Den generelle regel er, at fødevarer, der er gode til din overordnede sundhed, er gode for din vagina også.

Drik masser af vand. Mange kvinder drikker ikke nok. Korrekt hydrering er vigtigt for sund vaginal funktion. Alkohol er dehydrering og omdanner til sukker i din krop, så vær forsigtig med dit indtag. Byt din anden cappuccino eller et glas hvidvin til et glas vand eller en kop koffeinfri urtete. Du vil kunne føle fordelene.